Brudorkidé , Phalaenopsis

För ett par år sen sa jag "Aldrig att jag köper hem en orkidé!". Jag tyckte dom va tråkiga och dyra, visst dom är fina när dom blommar men annars är det ju mest bara blad.
Nu har jag flera brudorkidér hemma, så roligt att lyckas få dom blomma om och när dom inte blommar så har jag fejk stänglar i (:
Tycker man att dom är dyra i butik så köp på rea, dom kommer ju igen.
Jag köpte en på Ica, en tre stänglad för 35.- (om ja inte minns fel) och den blommar än, det kom nya knoppar och det kommer nu nya stänglar från dom "gamla" stänglarna. Ska fota den också sen och visa (:

 

En fejkis (:
Bara väntar på att det ska dyka upp nån stängel.

 

En riktig som jag fått att blomma om.

 

 

Och en som fixar en ny planta =D

 

En liten rot har det kommit än så länge (:

 

Och bara för att planrtan har blommat klart och blommorna trillat av bör man inte klippa bort stängeln. Den kan man klippa när man ser att den har torkat till, annars kanske man missar något, det kan ju komma nya stänglar på dom gamla eller som på bilden ovan, ett nytt litet bladverk!

 

Brudorkidén (Phalaenopsis) finns i massor av färger och är väldigt lättskött. Blomningen varar ofta i flera månader och kan börja blomma närsom på året.
Placeras ljust men var försiktig med den hetaste solen på sommaren.
När du vattnar den så håll gärna krukan under kranen och låt det rinna igenom ordentligt. Akta bara så det inte kommer vatten emellan bladverken. Om du vattnar med kanna så se till att den inte står med vatten i krukan.
Det finns speciell orkidénäring som man kan ge mellan mars och oktober. Använd INTE vanlig blomsternäring.
Samma sak gäller vid omplantering, orkidéjord består bla av små barkbitar och blomman mår INTE bra av att planteras ner i vanlig jord då den kvävs.
Omplantering görs på våren (ca vartannat år) eller EFTER blomning.
Just Phalaenopsis går att få tag på året om.

 

Vill man läsa mer om Orkidéer så kan jag tipsa om
100 Orkidéer och hur du sköter dem (länken öppnas i nytt fönster)
Bra bok med bra information och grymt fina bilder!

 

(När jag skriver om olika krukväxter så använder jag mej av info från det jag kan och har lärt mej, hur jag sköter mina växter, kompletterar lite från olika böcker och faktablad som jag har hemma. Skriver om dom mest för att jag tycker det är roligt och kanske lite för att inte glömma (: )

Kommentarer
Postat av: Erika

Smart att sätta i fejkisar! Det ska jag genast göra på alla mina i väntan på att de ska blomma. Bara en som gör det just nu:)

2011-01-02 @ 20:26:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0