Spindelorkidé

Tog en sväng in till Skogås idag och såg att dom reade ut söta orkidéer. Fastnade för flera av dom men valde tillslut en liten gul sak med fina blad.
Väl hemma började jag slå i mina böcker för att få veta vad jag hade hittat. Vill gärna lära mej mer om dom olika sorterna och bäst är väl då om man har en hemma? (;

 

 

 

Det jag hade fått med mej hem var en Brassia-hybrid, kallas för "Spindelorkidé". Finns massor av olika färgkombinationer.
Den här orkidén har annorlunda blad än den vanliga Phalaenopsis (Brudorkidén) och doftar även lite grann vilket jag tycker är lite roligt.
Ursprungligen är den en epifyt ifrån Sydamerika och blommar när en ny bulb vuxit klart.
Den vill stå ljust men som med alla blommor bör det aktas mot den varmaste solen om sommaren.
Just den här sorten vill gärna ha det lite svalare än rumstemperatur, du kan gärna ställa ut den på sommaren, se till bara att den inte får med sej ohyra in igen.
När du vattnar den så håll den gärna under kranen, ljummet vatten, och låt det rinna igenom ordentligt och låt den torka upp ordentligt innan du vattnar den nästa gång. Vattnar du med kanna så se till att den inte står i vatten i krukan.
Den går som svårighetsgrad Medel så vi får se om den trivs hos mej (:

 

Några ord för den som inte vet.

 


Hybrid: Det är en korsning mellan två arter av samma släkt. Det är inte vanligt att dom korsar sej själva i naturen. Dom flesta orkideér som odlas idag är hybrider som tagits fram av människan.

 

Epifyt: Det är en växt som lever på exempelvis ett träd utan att ta näring från trädet. Många orkidéer lever så för att komma närmare solljuset och är vanligt i tropiska områden.

 

Bulb: Det är en förtjockning vid bladens bas som sparar vatten och näring. Bulbens utseende kan variera från rund till långsmal.

 

Vill man läsa mer om Orkidéer så kan jag tipsa om
100 Orkidéer och hur du sköter dem (länken öppnas i nytt fönster)
Bra bok med bra information och grymt fina bilder!

 

(När jag skriver om olika krukväxter så använder jag mej av info från det jag kan och har lärt mej, hur jag sköter mina växter, kompletterar lite från olika böcker och faktablad som jag har hemma. Skriver om dom mest för att jag tycker det är roligt och kanske lite för att inte glömma (: )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0